اخبار > مراتب شکر
 


  چاپ        ارسال به دوست

مراتب شکر

مراتب شکر

در مناجات شاكرین آمده كه چگونه می توانیم حق شكر خدا را به جا آوریم، در حالی كه همین شكر ما، نیاز به شكر دیگری دارد و هر زمان كه می َگوییم «لك الحمد» بر ما لازم است.

شكر كلمه ای است كه در قرآن، زیاد با آن برخورد داریم. معنی آن این است كه انسان، در مقابل فردی كه از او خیری دیده، قدردانی كند و بگوید: متشكرم.

اما آیا شكر خدای متعال به همین جا ختم می شود؟ شكر یك حقیقت دارد و یك ظاهر، حقیقت شكر، قدر و اندازه شناسی نعمت؛ و ظاهر شكر، گفتن (الحمدلله) در حال سجده یا غیر آن است. در قرآن، همانطور كه شكر را به بندگان نسبت داده، خداوند را نیز شكور معرفی كرده است؛ از این می فهمیم كه شكر باید معنایی وسیع تر از آنچه در ذهن ما است، داشته باشد، تا شامل خداوند متعال هم بشود.
تشكر خداوند از بندگان، فضل او و ضایع ننمودن اجر عمل بندگان است. اما شكرگذاری بندگان نسبت به خداوند سه قسم است:

1 ـ شكر قلبی و آن تصور نعمت و شناخت منعم است.

 2 ـ شكر زبانی و آن ثنای بر منعم است.

3 ـ شكر به سایر اعضاء و آن مكافات نعمت است به قدر استحقاق آن.

شكر قلبی: از آنجا كه راغب در مفردات شكر را تصور نعمت و اظهار آن می داند؛ شكر در مرحله قلب كه مربوط به ادراك است چیزی جز تصور كردن نعمت ها نخواهد بود.

شكر زبانی:  وقتی انسان به خود و پیرامون خود با نگاه دقیق نظر كند، نعمت های زیادی را می بیند كه خداوند به او عنایت فرموده است مثل 1. بدن سالم. 2. عقل و هوش سالم. 3. چیزهای لازم برای رفع احتیاجات زندگی. 4. داشتن محبت و ولایت پیامبر و امامان _ علیهم السّلام _فلذا ناخودآگاه زبان به تشكر از صاحب این نعمت ها باز می كند و می گوید: (الحمد لله). همان طور كه در نحوه شكر زبانی از خداوند، در حدیثی از امام صادق _ علیه السّلام _ آمده كه فرمود: شكر هر نعمت، اگر چه بزرگ باشد، حمد خداوند كردن بر آن نعمت است

در اینجا بیان دو نكته لازم است:

1ـ نباید فراموش كرد كه فقط به دست آوردن آنچه مطلوب ما است، نعمت نیست؛ بلكه گاهی به دست نیاوردن بعضی چیزها نیز نعمت است.
2 ـ علاوه بر تشكر از خداوند، باید از كسانی كه وسیله آن موهبت بوده اند نیز تشكر نمود، در حدیثی آمده كه شكرگذارترین شما برای خدا، آنهایی هستند كه از همه بیشتر شكر مردم را بجا می آورند.
شكر عملی: در تعریف شكر عملی آمده: به كار بردن شیء، در راهی كه به خاطر آن آفریده شده است. هر نعمتی كه داریم، اگر از مسیر خودش منحرف نشود و در مسیر دیگری استفاده نگردد، شكر عملی آن به جا آورده شده است. مسیر انحرافی استفاده از آنها، به كارگیری این نعمت ها در راه گناه و غیر رضایت خداوند است.

سخن آخر اینکه:

درست است كه برای شكرگزاری خداوند مأمور شده ایم، اما تشكر از او به سه مقدمه نیاز دارد: 1. شناخت نعمت دهنده (خدا). 2. شناخت آنچه او در اختیار ما گذاشته (نعمت). 3. نعمت دانستن آنچه از او به ما رسیده است؛ اما با این وجود، ما از به جا آوردن شكر واقعی او عاجز هستیم. در مناجات شاكرین آمده كه چگونه می توانیم حق شكر خدا را به جا آوریم، در حالی كه همین شكر ما، نیاز به شكر دیگری دارد و هر زمان كه می گوییم «لك الحمد» بر ما لازم است، به خاطر همین توفیق شكرگزاری، شکری دیگر بکنیم و بگوییم لك الحمد، اما نباید ناامید شد؛ بلكه در حدّ توان خود، باید به تشكر زبانی و عملی پرداخته و از خداوند، رسیدن به مرحله شكر قلبی را درخواست كرد.

مطهری، مرتضی، آشنایی با قرآن ، ج 3

مكارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه ج 10

چهل حدیث امام خمینی

 



١٠:٢٦ - يکشنبه ١١ مهر ١٣٩٥    /    عدد : ٦٤٩٣٥    /    تعداد نمایش : ١٢٢


برای این خبر نظری ثبت نشده است
نظر شما
نام :
ايميل : 
*نظرات :
متن تصویر را وارد کنید:
 

خروج




ساعت
تقویم
اوقات شرعی